22.1.09

νέα αλλαγή του εξεταστικού…όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλο τα ίδια μένουν…

Αν κανείς κοιτάξει τα τελευταία τριάντα χρόνια τις διακηρύξεις των υπουργών Παιδείας, κάθε φορά που άλλαζαν το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα εκπλαγεί: όποτε το ΥΠΕΠΘ μιλούσε για αλλαγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων, τα αποτελέσματα ήταν ακριβώς αντίθετα απ΄ όσα υποσχόταν ότι θα πετύχει.
Τα τελευταία 30 χρόνια έχουμε τέσσερις αλλαγές στον τρόπο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Και τα τέσσερα εξεταστικά συστήματα διαφήμιζαν ως στόχους τους: τον περιορισμό της παραπαιδείας, την αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών, την ισότητα ευκαιριών, το άνοιγμα των πανεπιστημίων, την ελεύθερη πρόσβαση, το τέλος του «ασφυκτικού εναγκαλισμού» του λυκείου από τις απαιτήσεις των εξετάσεων για το πανεπιστήμιο.

1980-1983ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Τον Νοέμβριο του 1978, ο τότε υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Κοντογιαννόπουλος ανήγγειλε, «εν μέσω πανηγυρισμών», τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές θα έδιναν εξετάσεις στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου και τα αποτελέσματά τους θα χρησίμευαν όχι μόνο για τη σχολική αξιολόγηση του μαθητή (προαγωγή- απόλυση), αλλά και ως κριτήρια για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, δηλαδή η διπλή εξεταστική δοκιμασία, γιγάντωσε τον αριθμό των φροντιστηρίων, αφού μετέτρεψε τη Λυκειακή Βαθμίδα σε εξεταστικό κέντρο. Εξάλλου αντί της πολυδιαφημιζόμενης ελεύθερης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, μειώθηκε ο αριθμός των υποψηφίων αφού πολλοί «κόβονταν» ήδη από τα αποτελέσματα των εξετάσεων της Β΄ Λυκείου.

1984-1998 ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (ΔΕΣΜΕΣ)

Το 1983 οι «Πανελλήνιες Εξετάσεις» μετονομάζονται σε «Γενικές Εξετάσεις». Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το νέο σύστημα στόχευε στην «ελάττωση της απορρύθμισης της λειτουργίας του λυκείου» με τον περιορισμό των Γενικών Εξετάσεων μόνο στη Γ΄ Λυκείου. Επίσης στόχευε στην «αύξηση της ισότητας ευκαιριών» και «στον περιορισμό της εξάπλωσης των φροντιστηρίων». Με κάποιες παραλλαγές το σύστημα των Γενικών Εξετάσεων συνεχίστηκε μέχρι το 1998. Το αν εκπλήρωσε τους στόχους του το δείχνουν καθαρά τα στοιχεία: ενώ το ποσοστό των μαθητών της Γ΄ Λυκείου στην Αθήνα που παρακολούθησαν φροντιστήριο και ιδιαίτερα μαθήματα το 1984 ήταν 65%, το 1993 έφτασαν το 95%! Από το 1984 μέχρι το 1988 στη διάρκεια των Γενικών Εξετάσεων οι βαθμοί των τριών τάξεων του λυκείου λαμβάνονται υπόψη σε ποσοστό 25%. Αποτέλεσμα; Βαθμοθηρία με πενταπλασιασμό- μέσα σε μια 9ετία- των μαθητών που βαθμολογούνται με «άριστα».

1999-2004 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Το 1997, ο υπουργός Παιδείας Γερ. Αρσένης εξαγγέλλει την κατάργηση των Γενικών Εξετάσεων και την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Το ΥΠΕΠΘ ισχυρίζεται ότι με την εφαρμογή του νέου συστήματος στοχεύει: α. Στο «τέλος των Γενικών Εξετάσεων» και στο «άνοιγμα των πανεπιστημίων» που «θα κατάφερνε συντριπτικό χτύπημα στα φροντιστήρια». β. στη «μείωση του ανταγωνισμού για την κατάληψη μιας θέσης στα Τριτοβάθμια Ιδρύματα που θα αποκαταστήσει στο λύκειο το κλίμα που απαιτείται για να λειτουργήσει παιδαγωγικά το σχολείο». Τα αποτελέσματα; Υποβαθμίζεται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η μορφωτική λειτουργία του λυκείου, ενώ τα δυο πρώτα χρόνια εφαρμογής του νέου συστήματος χιλιάδες μαθητές όχι μόνο δεν είχαν πρόσβαση σε ΑΕΙ- ΤΕΙ, αλλά «κόπηκαν» ακόμη και από τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη Β΄ ή τη Γ΄ Λυκείου. Το 1999 στα γεννητούρια του «κατασπάραξε» 30 χιλιάδες μαθητές, το 1/3 του μαθητικού πληθυσμού της Β΄ Λυκείου ενώ το 2004, στα τελευταία του, αξιολόγησε ένα στα δύο παιδιά που φοιτούσαν στη Β΄ Λυκείου με βαθμό κάτω από τη βάση.

2005-2009 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10

Από το 2005 το ΥΠΕΠΘ (υπουργός Μ. Γιαννάκου) επιβάλλει την περιβόητη «βάση του 10» που σύντομα αποδεικνύεται μια επιχείρηση νομιμοποίησης του εξοστρακισμού των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά. Ο δρόμος για τα ΑΕΙ- ΤΕΙ στενεύει, «κλείνοντας το μάτι» στα εκατοντάδες Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και τα Κολέγια στα οποία προσφέρεται ως έτοιμη πελατεία το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν εισάγονται. Χαρακτηριστικά, από τον χρόνο εφαρμογής της βάσης του 10, μέσα σε τρία χρόνια, έμειναν ακάλυπτες 50.000 θέσεις σε ΑΕΙ- ΤΕΙ.

Του Χρ. Κάτσικα από τα ΝΕΑ 22-1-2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: