ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ
περιοδικό αντιτετράδια της εκπαίδευσης
Αθήνα, 18/1/2010
· ΜΕΙΩΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΤΑ 50-70%
· ΑΠΟΛΥΟΥΝ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΥΣ!
· ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΔΙΟΡΙΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΣΑΝ ΑΝΑΛΩΣΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Είναι γνωστή η συμπεριφορά της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς. Μεσαιωνική εργασιακή πραγματικότητα, καθεστώς γαλέρας, με 350 ευρώ μισθό, με καθυστέρηση μέχρι και 12 μήνες για την καταβολή των δεδουλευμένων, με απουσία οποιονδήποτε περιθωρίων για ανάπτυξη εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής σχέσης με τους μαθητές και κυρίως με διαρκείς θυσίες για την εξαγορά -μέσα από την απλήρωτη εργασία- μιας προϋπηρεσίας που μετά από χρόνια ενδέχεται να οδηγήσει στο διορισμό…
Δεν φθάνει η ανασφάλεια που έχει δημιουργηθεί με τις ανακοινώσεις του ΥΠΕΠΘ για την αλλαγή του τρόπου διορισμού και την κατάργηση των πινάκων προϋπηρεσίας, το τελευταίο χρονικό διάστημα πυκνώνει και η αντιμετώπιση των συναδέλφων ωρομισθίων σαν αναλώσιμων προϊόντων. Έτσι, το τελευταίο διάστημα συστηματικά απολύονται ωρομίσθιοι σ’ όλη την Ελλάδα, στα πλαίσια της πολιτικής των περικοπών και της άγριας λιτότητας. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Στις 15 Ιανουαρίου, στις 9 πμ ο Διονύσης Πλακιάς, ωρομίσθιος εκπαιδευτικός πληροφορικής (ΠΕ19) έλαβε ένα τηλεφώνημα από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Μαγνησίας (αριθμός τηλεφώνου 241047493). Ρωτήθηκε αν ενδιαφέρεται να εργαστεί σε σχολείο του νομού. Αφού απάντησε καταφατικά του είπαν ότι θα ξαναεπικοινωνήσουν μαζί του σε λίγο για να του ανακοινώσουν τον ακριβή αριθμό ωρών και το σχολείο που θα εργαζόταν. Στις 9:30 του τηλεφώνησαν από το ίδιο τηλέφωνο να πάει αυθημερόν στα γραφεία για να υπογράψει σύμβαση εργασίας για 10ωρη εργασία στο 1ο Γυμνάσιο της Νέας Ιωνίας Μαγνησίας που θα άρχιζε από την ίδια μέρα (Παρασκευή 15 Ιανουαρίου). Καθ’ οδόν από Καρδίτσα για Βόλο και ώρα 10:05 και ενώ βρισκόταν στη Λάρισα του ξανατηλεφώνησαν και του ανακοίνωσαν ότι «ο Προϊστάμενος, μου είπε, ότι επιστρέφει ένας συνάδελφος από άδεια και δεν σε χρειαζόμαστε». Λίγες μέρες πριν, στις 18 Δεκεμβρίου 2009, απολύθηκαν από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας πέντε ωρομίσθιοι που είχαν προσληφθεί λίγες βδομάδες νωρίτερα. Χωρίς την παραμικρή ενημέρωση κατά την ανάληψη υπηρεσίας τους ότι θα απολύονταν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και ενώ είχαν μεταβεί στο σχολείο για να κάνουν το μάθημά τους, πληροφορήθηκαν μπροστά στους μαθητές τους ότι είχαν απολυθεί! Παρόμοιο γεγονός συνέβη στις αρχές του νέου χρόνου μερικές δεκάδες χιλιόμετρα βορειότερα στη Χαλκιδική. Δυο ωρομίσθιες Καθηγήτριες ΠΕΟ7 απομακρύνονται καταχρηστικά από τα σχολεία που είχαν τοποθετηθεί (2ο Γυμνάσιο Μουδανιών και Γυμνάσιο Ν. Φώκαιας) από τη Δ/νση Δ/θμιας Εκ/σης Ν/Χαλκιδικής μόλις ένα μήνα μετά από την πρόσληψή τους και κινδυνεύουν άμεσα με απόλυση μετά την τοποθέτηση στη θέση τους εκπαιδευτικού που επέστρεψε από άδεια. Και σ’ αυτήν την περίπτωση η Δ/νση Δ/θμιας Εκ/σης είχε διαβεβαίωσε κατά την ημέρα της πρόσληψης τις δυο ωρομίσθιες ότι δεν επίκειται η επιστροφή εκπαιδευτικού από άδεια στην περιοχή όπου τοποθετούνται και ότι οι συμβάσεις τους θα έληγαν στο τέλος του σχολικού έτους.
Θα χαμηλώναμε τον πήχη αν περιορίζαμε την ευθύνη στον όποιο προϊστάμενο της Μαγνησίας ή της Καρδίτσας που συμπεριφέρεται σαν αφεντικά επιχείρησης. Παίζουν βέβαια κι αυτοί το δικό τους ρόλο στην υπονόμευση της προσωπικής και επαγγελματικής ζωής των συναδέλφων τους, αποτελώντας μέρος των παραγόντων που έχουν στο χέρι τους την εργασιακή τύχη των νέων εκπαιδευτικών.
Θέλουμε να θυμίσουμε ότι πριν δυο χρόνια η σημερινή υπ. Παιδείας έλεγε: «Εργασιακή ανασφάλεια, ανασφάλεια σε σχέση με την απόληψη των αποδοχών, συνεχής ταλαιπωρία με την ανορθολογική αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος υπονομεύουν την προσφορά τους και την προσωπική και επαγγελματική τους ζωή!–Κάθε είδους «παράγοντες» έχουν στο χέρι τους την εργασιακή τύχη των νέων εκπαιδευτικών! Βασική συνιστώσα επιτυχίας ενός εκπαιδευτικού συστήματος είναι οι εκπαιδευτικοί. Σε ένα δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα είναι απαράδεκτη η χρόνια απασχόληση μεγάλου μέρους του προσωπικού με ελαστικές εργασιακές σχέσεις, όπως η αναπλήρωση και η ωρομίσθια απασχόληση» [http://www.pasok.gr/portal/resource/contentObject/id/4cf615c1-ea9f-4b56-b8a2-2729d7c40c61, Α. Διαμαντοπούλου και άλλοι 16 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, σε ερώτηση στη Βουλή 26-2-2008].
Εκπληκτική συνέπεια λόγων και έργων!
Καμιά αυταπάτη δεν πρέπει να έχουν οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί για τις προϋποθέσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Ψαλίδι εκτός από τα επιδόματα των ΔΥ, και των εκπαιδευτικών, προαναγγέλλεται στο Σχέδιο Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ) τόσο στις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, όσο και στους διορισμούς μονίμων. Στους συνοδευτικούς πίνακες του σχεδίου που παραθέτουμε αναφέρεται ότι για το 2010 θα προσληφθούν "7 έως 8.000 λιγότεροι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί", δηλαδή η περικοπή στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου των εκπαιδευτικών θα ξεπεράσει το 70%. Επειδή, όμως, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, ως γνωστόν καλύπτουν λειτουργικά, κενά τα οποία ετησίως ανέρχονται σε περίπου 10 έως 11.000 (τη σχολική χρονιά 2009-2010 έχουν προσληφθεί περίπου 11.000 αναπληρωτές) είναι σαφές ότι το υπουργείο Παιδείας θα στείλει στα σχολεία στρατιές ωρομισθίων, εκπαιδευτικούς, δηλαδή, των 300 ευρώ μηνιαίως (αυτούς που η Υπουργός Παιδείας έλεγε προεκλογικά ότι θα καταργήσει).
Ερωτηματικά προκαλεί η αναφορά στο σχέδιο του προγράμματος σταθερότητας και για τον αριθμό των μονίμων εκπαιδευτικών. Στο ΠΣΑ αναφέρεται ότι το 2010 θα διοριστούν 3.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Ωστόσο, η υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας που απορρέει από το θεσμοθετημένο πλαίσιο (πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ, κατηγορία 40%, 24μηνο, 30μηνο, πολύτεκνοι, ΕΙΔΑΧ) είναι να διορίσει τη σχολική χρονιά 2010-2011 περίπου 6.000 δασκάλους και καθηγητές, όσοι περίπου διορίστηκαν και τη χρονιά 2009-2010.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πρώτον, ότι θα έχουμε μια πρωτοφανή τα επόμενα χρόνια μείωση του αριθμού των διορισμών και των προσλήψεων εκπαιδευτικών. Αν το Υπουργείο το επόμενο χρονικό διάστημα καταφέρει να "σβήσει" τους πίνακες (40%, 24μηνο, 30μηνο κλπ), τότε η προκήρυξη του ΑΣΕΠ το καλοκαίρι, με π.χ 5.000 προσφερόμενες θέσεις για τη διετία 2011/12 -2112/13, ουσιαστικά θα έχει μειώσει τους μόνιμους διορισμούς σε ποσοστό περίπου 50%! Γιατί; Γιατί μέχρι σήμερα κάθε φορά που προκηρύσσονταν 10 θέσεις με το ΑΣΕΠ διορίζονταν περίπου άλλοι 10-11 και από τους διάφορους πίνακες προυπηρεσίας.
Πως θα καλυφθούν τα κενά; Προφανώς με ωρομίσθιους, και όχι μόνο. Πρέπει να περιμένει κανείς ότι το Υπουργείο θα κόψει από παντού (από εκπαιδευτικές άδειες μέχρι αποσπάσεις παντός τύπου). Βεβαίως το να αποσπώνται κάθε χρόνο εκατοντάδες εκπαιδευτικοί σε υπηρεσίες που δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας (συνήθως στα πλαίσια ρουσφετιού και ανάπτυξης πελατειακών σχέσεων) δεν έγινε ποτέ αποδεκτό από τη μαχόμενη εκπαίδευση. Προφανώς το Υπουργείο υπολογίζει, για την κάλυψη των κενών, στα παρακάτω: α. μετάταξη υπαλλήλων άλλων φορέων (π.χ της Ολυμπιακής) στο Υπουργείο Παιδείας σε διοικητικές θέσεις, β.στη συγχώνευση σχολείων ή τμημάτων και στην επιστροφή στους 30 μαθητές ανά τμήμα, γ. στην ολοκληρωτική ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Επικαιροποιημένο Ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας & Ανάπτυξης ΣΧΕΔΙΟ / Αθήνα, Ιανουάριος 2010
| ||||||
Δ. Περικοπές δαπανών μονίμου χαρακτήρα 2010 | 1825 | 0,7% |
|
|
|
|
Δ1. Μείωση 10% του κονδυλίου για επιδόματα στη Γενική Κυβέρνηση | 650 | 0,3% | 4003 | Περιλαμβάνει όλα τα επιδόματα, εκτός από τα επιδόματα οικογενείας και τέκνων για την κεντρική κυβέρνηση, επιχορηγούμενους φορείς και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. | Εισοδηματική πολιτική για το 2010 | Φεβρουάριος 2010 (Αναδρομική ισχύ από 1/1/2010) |
Δ2. Αναστολή προσλήψεων το 2010 | 80 | 0,0% | 4083 | Με εξαίρεση 1000 εργαζομένων στην ασφάλεια, 3000 στην υγεία και 3000 εκπαιδευτικών | Νομοθεσία ως μέρος του νόμου για την εισοδηματική πολιτική του 2010 | Ιανουάριος -Φεβρουάριος 2010 |
Δ3. Μείωση συμβάσεων ορισμένου χρόνου | 120 | 0,1% | 4203 | Υπάρχει μεγάλος αριθμός συμβάσεων ορισμένου χρόνου.
7-8.000 λιγότεροι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί
| Αυτόματη μη ανανέωση | Κανένα |
|
|
|
| Καμία σύμβαση από τον Οκτώβριο του 2009. Κατάργηση των συμβάσεων έργου | Νομοθεσία για προσλήψεις μόνο μέσω ΑΣΕΠ | Αρχές 2010. Προωθήθηκε στο Υπ. Συμβούλιο. |
Το φάντασμα της Θάτσερ πλανιέται πάνω από τα σχολεία
Όλα αυτά δεν είναι παρά τμήμα των αλλαγών στις οποίες στοχεύει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Οι επικοινωνιολόγοι ήδη ετοιμάζουν το σενάριο "άνεμος τάξης και πειθαρχίας στα σχολεία". Λίγο πριν από την εξαγγελία των αλλαγών στο σύστημα πρόσληψης και κατά τη διάρκεια παρουσίασης του νομοσχεδίου, το Υπουργείο Παιδείας -μέσα από τους "πρόθυμους" των ΜΜΕ- θα ανακαλύψει και πάλι "τεμπέληδες" εκπαιδευτικούς,, "μακριά από την τάξη και από το μαθητή". Με ένα μπαράζ "αποκαλύψεων" θα προσπαθήσει να εξαγοράσει τη συναίνεση της κοινής γνώμης.
Η εκπαιδευτική κοινότητα οφείλει να προετοιμαστεί για την αντιμετώπιση αυτής της επίθεσης, που ήδη φανερώνει λίγο-λίγο την έκτασή της, ώστε η εκπαίδευση, τα σχολεία, οι μαθητές, να μην παίξουν το ρόλο της Ιφιγένειας για να φυσήξει ούριος άνεμος στα σχέδια άλωσης της δημόσιας εκπαίδευσης.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ
περιοδικό αντιτετράδια της εκπαίδευσης
6974438720, ekpaideutikosomilos@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου