(του Δημ. Σπανούδη*)
ΓΙΑ
ΤΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΕ
Με καθυστέρηση μερικών μηνών σύμφωνα με τις επιταγές των ν. 4336/15 (3ο μνημόνιο)
και
ν.4386/16,
στάλθηκε
στα
ΕΠΑΛ
& ΕΚ, ο οδηγός εφαρμογής για την έναρξη της μαθητείας στο 4ο μεταλυκειακό έτος των ΕΠΑΛ, τον επόμενο μήνα.
Σ' αυτή την πρώτη φάση, η μαθητεία αφορά μόνο επτά ειδικότητες για το σύνολο των φορέων κατάρτισης, δηλαδή μαθητές
ΙΕΚ,
ΕΠΑΣ,
ΣΕΚ
και
4ο έτος
μαθητείας
ΕΠΑΛ
και
θα
καλυφθούν
συνολικά
6726 θέσεις
στο
δημόσιο
τομέα
μόνο.
H Γ΄ ΕΛΜΕ έχει ήδη
καταγγείλει
τον αναχρονιστικό αυτόν τρόπο εκπαίδευσης που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση. Προέκυψε, όπως είναι γνωστό, ως βασικό προαπαιτούμενο των μνημονίων, για να δώσει κυρίως στις ιδιωτικές επιχειρήσεις φτηνά εργατικά χέρια, με το πρόσχημα της πρακτικής άσκησης.
Έχει
σχέση
η
μαθητεία
με
την
πρακτική
άσκηση;
Προφανώς και όχι! Η
μαθητεία είναι μια αναχρονιστική μέθοδος μετάδοσης τεχνικών – επαγγελματικών δεξιοτήτων που
παραπέμπει σε άλλες εποχές. Η πρακτική άσκηση από την άλλη, υπάρχει σε σχολές και αποσκοπεί οι γνώσεις που απόκτησε ο μαθητής – σπουδαστής από μαθήματα θεωρητικά και εργαστηριακά, να τις «δει» και να τις εφαρμόσει στη πράξη, δηλαδή στον αντίστοιχο επαγγελματικό χώρο. Ενώ η μαθητεία κάνει ακριβώς το αντίθετο. Γνώσεις και κυρίως δεξιότητες που δεν τις μαθαίνεις μέσω της διδασκαλίας, σε στέλνουν στον επαγγελματικό χώρο για τις «μάθεις» εκεί. Μέθοδος που εφαρμοζόταν έναν αιώνα πριν, όταν δεν υπήρχαν σχολεία τεχνικά και επαγγελματικά! Σήμερα αποτελεί εντολή των μνημονίων για την ΤΕΕ και φυσικά περιέχεται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ. Δηλαδή, φτηνή και αμφίβολης αξίας μάθηση, που στις σημερινές μνημονιακές συνθήκες δεν θα είναι καθόλου μάθηση, αλλά εργασία με ελάχιστη αμοιβή 16, 8 ευρώ την ημέρα εκ των οποίων μόνο 6 (!) από τον εργοδότη και τα
υπόλοιπα από το πρόγραμμα (ΕΣΠΑ και εδώ )
Από την άλλη, μέσα σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και ανεργίας, θα στείλουν τους μαθητές του 4ου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ, αλλά και των άλλων σημερινών δομών κατάρτισης, με το πρόσχημα της «εκπαίδευσης», να προσφέρουν φτηνή εργασία καταλαμβάνοντας πάγιες κενές θέσεις εργαζομένων σε νοσοκομεία, παιδικούς Σταθμούς, λιμάνια, δήμους και κάθε μορφής ιδιωτικές επιχειρήσεις. Δηλαδή οι μαθητευόμενοι, που στο σύνολό τους είναι παιδιά χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, θα πάνε να καταλάβουν τις θέσεις εργασίας των άνεργων γονιών τους. Ποιος μπορεί να υποθέσει πως οι απόφοιτοι της νοσηλευτικής π.χ θα πάνε στα νοσοκομεία και θα εκπαιδευτούν από τους ελάχιστους Νοσηλευτές που έχουν απομείνει; Και μάλιστα, η εγκύκλιος επιβάλει ένα έμπειρο άτομο από το προσωπικό να
ασχολείται αποκλειστικά με τους μαθητευόμενους! Μπορούμε να φανταστούμε τι θα γίνει σε τελική ανάλυση. Οι 2-3 Νοσηλευτές, σε κάθε κλινική που τους λείπουν καμιά 10/ρια, θα αντιμετωπίσουν τα παιδιά ως σωτήρες! Εννοείται ότι μόνο μαθητεία δεν θα κάνουν! Μάλιστα με την τελευταία εγκύκλιο που αφορά τις προϋποθέσεις πρόσληψης των παιδιών, λένε ξεδιάντροπα και απροκάλυπτα ότι δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνο οι άνεργοι απόφοιτοι! Και μετά λένε ότι είναι η μαθητεία εκπαιδευτική διαδικασία!
Δυστυχώς το σύνολο των κυβερνητικών παρατάξεων, με πρώτο τα ΣΥΝΕΚ, θεωρεί
την μαθητεία ως στοιχείο θετικό και αναγκαίο για την αναβάθμιση της ΤΕΕ. Τις τελευταίες μέρες μάλιστα, προστέθηκε στο …fun club της μαθητείας και το ΠΑΜΕ – Αγωνιστικές Συσπειρώσεις Εκπαιδευτικών! Την αντιδραστική μεταρρύθμιση την βλέπουν κυρίως στην ύπαρξη του 4ου μεταλυκειακή έτους γενικώς! Δεν βρίσκουν διαφορές μεταξύ της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης και προφανώς δεν αντιλαμβάνονται (ή δεν θέλουν να αντιληφθούν) τις επιπτώσεις της
μαθητείας στην παραπέρα αύξηση της ανεργίας! Και δεν φτάνει αυτό, κατηγορούν τις Παρεμβάσεις, έχοντας πλήρη «τρικυμία εν κρανίω», ότι οι μνημονιακές επιλογές της κυβέρνησης είναι – ήταν θέση των Παρεμβάσεων! Όταν κάνουν χρήση της μεταφυσικής ως εργαλείο σκέψης, αγνοώντας τη διαλεκτική, φυσικό είναι να μη μπορούν να συνθέτουν, “βλέποντας μόνο κάδρα με παγωμένες εικόνες”. ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ – ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ, 9/ΧΡΟΝΗ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΕΝΙΑΙΟ
12/ΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. ΤΙΠΟΤΕ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ!
Τι λέμε εμείς: Ναι, το ενιαίο 12/χρονο σχολειό είναι ο οραματικός μας σκοπός & στόχος στην παιδεία, όπως και ο σοσιαλιστικός στη κοινωνία! Ταυτόχρονα όμως διεκδικούμε καθημερινά καλύτερες συνθήκες στα σχολεία, βελτιώνοντας όσο είναι δυνατό σύμφωνα με τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού κινήματος.
Στις παρούσες λοιπόν ακραίες νεοφιλελεύθερες – μνημονιακές συνθήκες στην κοινωνία και στην εκπαίδευση λέμε:
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ
- όχι στα σχέδια του ΟΟΣΑ και της ΕΕ για την έξοδο της ΤΕΕ από την σημερινή τυπική εκπαίδευση και την υπαγωγή της στην κατάρτιση και συγκεκριμένα στην ιδιωτική.
- όχι στη μαθητεία! με κανένα τρόπο μέσα στις ακραίες συνθήκες ανεργίας, οι μαθητές σαν φτηνοί σκλάβοι να καταλαμβάνουν τις θέσεις εργασίας των ανέργων γονιών τους. Κι αν δεν το καταλαβαίνουν εύκολα αυτό οι μαθητές μας, θα τους το εξηγήσουμε εμείς!
- ΝΑΙ στο 4ο μεταλυκειακό έτος. Είναι αναγκαίο να υπάρξει σε αυτή τη συγκυρία, με πρακτική άσκηση δυο μέρες εβδομαδιαία και τις υπόλοιπες να συμπληρωθούν τα μαθήματα ειδικότητας που χάνονται κυρίως λόγω της συγχώνευσης τομέων στη τάξη, γεγονός που καθιστά αδύνατη την είσοδο μαθημάτων τεσσάρων και πέντε ειδικοτήτων σε εβδομαδιαίο πρόγραμμα 21 ωρών!
- πρακτική άσκηση θα γίνεται σε περισσότερους από ένα επαγγελματικούς χώρους.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων στα ΕΠΑΛ να
τοποθετηθούν στο ζήτημα αυτό με βάση τις θέσεις της ΕΛΜΕ, να αντιταχθούν με
κάθε τρόπο στον απαράδεκτο θεσμό της μαθητείας.
(*ο Δημ. Σπανούδης είναι μέλος του ΔΣ της Γ΄ ΕΛΜΕ-Θ, εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της Ενωτικής Αγωνιστικής Πρωτοβουλίας)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου